KOMIN
Cel: budowanie dynamicznego wzorca ruchu potrzebnego do pokonania przeszkody, integracja tego wzorca w planie motorycznym (ze statyki do motoryki) poprzez przejścia ze wzorca statycznego do dynamicznego. Kształtowanie i zastosowanie równowagi dynamicznej.
Wykonanie: wchodzenie i wychodzenie z walca – balans kończynami i ciałem, zachowanie równowagi poprzez aktywizację mięśni i stawów.
Efekty: poprawa równowagi, koordynacji wzrokowo-ruchowej, balansu – przenoszenia i utrzymywania ciężaru ciała.
AKTYWNE ŚCIEŻKI
TORY PRZESZKÓD
Cel: wspomaganie ogólnorozwojowe.
Wykonanie: zabawy tematyczne z opiekunem – układanie historyjki do układów klocków.
Efekty: poprawa motoryki dużej, koordynacji ruchowej oraz całego aparatu ruchowego.
TOR SPRAWNOŚCIOWY
Cel: ćwiczenie zwinności, koordynacji i gibkości. Poprawa planowania motorycznego.
Wykonanie: przebieg ze zmianą kierunku, pod – nad przeszkodą.
Efekty: poprawa koordynacji ruchowej, planowania motorycznego i zwinności.
STUDNIA – TRAFIANIE DO CELU
Cel: ćwiczenie zręcznościowe rozwijające planowanie motoryczne (praksja), koordynację wzrokowo-ruchową. Doskonalenie zręczności ramion i dłoni.
Wykonanie: rzut przedmiotem do celu.
Efekty: niwelowanie dyspraksji.
KOCIE ŁBY – ŚCIEŻKA
Cel: doskonalenie zmysłu równowagi, koordynacji wzrokowo-ruchowej, ćwiczenie stymulujące zmysł równowagi, ćwiczące gibkość, zręczność, pomagające pokonać lęk grawitacyjny.
Wykonanie: przejście stopa za stopą, ze zmianą kierunku i wysokości.
Efekty: poprawa równowagi, koordynacji wzrokowo-ruchowej, balansu – przenoszenia i utrzymywania ciężaru ciała. Wzmacnianie pewności grawitacyjnej.
ZJEŻDŻALNIA
Cel: doskonalenie zmysłu równowagi, wymuszone zmianą pozycji i kierunku poruszania się, stymulacja ramion.
Wykonanie: przejście poprzez podciągnięcie się ramionami przodem, obrót na górze do pozycji na raczka. Wyprost nóg i ześlizg.
Efekty: poprawa równowagi, koordynacji wzrokowo-ruchowej, balansu – przenoszenia i utrzymywania ciężaru ciała. Wzmacnianie pewności grawitacyjnej podczas zmian w położeniu głowy i ciała.
SCHODY
Cel: doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej. Kształtowanie stabilizacji mięśniowo-więzadłowej kręgosłupa. Stymulacja zmysłu równowagi. Ćwiczenie ruchów naprzemiennych (praca obu półkul mózgowych).
Wykonanie: chód stopa za stopą po schodach, po okręgu.
Efekt: prawidłowe ułożenie ciała dziecka względem punktu odniesienia, utrzymanie właściwej postawy w trakcie ćwiczeń, kształtowanie koordynacji ruchowo-wzrokowej, naprzemienność ruchów, zmysłu równowagi. Wzmacnianie pewności grawitacyjnej podczas zmian w położeniu głowy i ciała.
TOCZENIE NA WALCU
Cel: stymulacja czucia głębokiego, zmysłu równowagi, budowanie prawidłowego balansu mięśni grzbietu, brzucha, ramion i nóg.
Wykonanie: w leżeniu przodem dziecko przetacza się z klatki piersiowej aż do ud, hamując podporem ramion i wraca do pozycji wyjściowej.
Efekty: kształtowanie reakcji obronnych.
BECZKA
Cel: usprawnianie planowania motorycznego, poprawa napięcia mięśniowego w obrębie całego ciała. Wykorzystywanie elementów rotacyjnych ruchu w celu przetoczenia się w beczce.
Wykonanie: dziecko wprawia beczkę w ruch poprzez rotację swojego ciała.
Efekty: intensywna stymulacja układu przedsionkowego, poprawa napięcia mięśniowego w obrębie całego ciała.
KONIK
Cel: doskonalenie zmysłu równowagi, stymulacja pracy nóg i rąk, zmiana w płaszczyźnie osi pionowej, odchylanie przód – tył, wzmocnienie mięśni posturalnych i stymulacja układu przedsionkowego. Kształtowanie prawidłowej aktywności mięśni tułowia.
Wykonanie: dziecko, siedząc na kołysce (nogi po obu stronach kołyski), porusza ciałem w przód i w tył. Stopy oparte na podłożu, dziecko odpycha się nogami i wprawia w ruch kołyskę.
Efekty: intensywna stymulacja przedsionkowa, balansowanie ciałem, wzmacnianie mięśni całego ciała. Kształtowanie koordynacji ruchowej.
KOŁYSKA–Ćwiczenie wygaszające
Cel: ćwiczenie równowagi z podparciem stopy (stopy oparte o podłoże) i oporem w kolanie i biodrze. Ćwiczenie w siadzie, mobilizacja odcinka lędźwiowego i stawów biodrowych. Stymulacja układu przedsionkowego.
Wykonanie: ruchy miednicą i dolną częścią tułowia w celu przeniesienia ciężaru ciała, podparcie stopą.
Efekt: ważne – podkreślenie prawidłowej pozycji stóp i kolan. Kształtowanie właściwej postawy ciała w siadzie, umiejętność przenoszenia ciężaru ciała. Nauka równomiernego obciążania miednicy w siadzie oraz prawidłowego obciążania podczas kołysania.
TUNEL
Cel: doskonalenie koordynacji całego ciała i poszczególnych części wymuszone ułożeniem elementów klocka (bliżej – dalej, prosta – łuk). Rozwijanie sprawności ogólnej poprzez przyjmowanie różnorodnej pozycji podczas ćwiczenia, doskonalenie ruchów naprzemiennych.
Wykonanie: czworakowanie lub pełzanie w przód i w tył, po prostej oraz ze zmianą kierunku, jeżeli elementy klocka tworzą łuk lub S.
Efekty: aktywizacja mięśni i stawów. Doskonalenie gibkości ciała, która pozwala dziecku ćwiczącemu nie dotykać i nie przewracać elementów klocka (zręczność pozwalająca odpowiednio ułożyć dłonie i ramiona). Korygowanie postawy odcinkowej oraz kształtowanie umiejętności ułożenia swojego ciała względem wyznaczonego punktu.
JASKINIA
Cel: doskonalenie koordynacji całego ciała i poszczególnych części wymuszone ułożeniem elementów klocka (bliżej – dalej, prosta – łuk). Rozwijanie sprawności ogólnej poprzez przyjmowanie różnorodnej pozycji podczas ćwiczenia, doskonalenie ruchów naprzemiennych.
Wykonanie: z pozycji pochylonej przejście do czworakowania a następnie pełzania przodem i tyłem, po prostej oraz ze zmianą kierunku, jeżeli elementy klocka tworzą łuk lub S.
Efekty: aktywizacja mięśni i stawów. Doskonalenie gibkości ciała, która pozwala dziecku ćwiczącemu nie dotykać i nie przewracać elementów klocka (zręczność pozwalająca odpowiednio ułożyć dłonie i ramiona). Korygowanie postawy odcinkowej oraz kształtowanie umiejętności ułożenia swojego ciała względem wyznaczonego punktu.
WALEC I OBRĘCZ
Cel: doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, planowania motorycznego (praksja), poprawa w zakresie balansu i równowagi, wzmacnianie mięśni przykręgosłupowych. utrzymywanie stabilizacji posturalnej. właściwe obciążenie stopy podczas chodu.
Wykonanie: chód stopa za stopą lub odstawno-dostawny po obwodzie obręczy walca z utrzymaniem równowagi.
Efekty: kształtowanie właściwej postawy ciała podczas chodu z naciskiem na prawidłowe obciążenie stóp. rozwijanie koordynacji ruchowej i czucie położenia poszczególnych części ciała w przestrzeni, usprawnianie zmysłu równowagi. pokonywanie lęku grawitacyjnego (u pacjentów, którzy mają niepewność grawitacyjną).